Alevi inancındaki kadının yerini Dört Kapı Kırk Makam' göre ele alıp incelemek gerekir. Birinci kapı olan Alevi şefi kapısında kadın erkeğin eşit olduğu öğretilir. Bu hususu bilen inanç önderlerimiz ve aydın insanlarımız canlara, kadın - erkek eşitliği hakkında bilgiler verip telkinlerde bulunulur Konunun hassasiyetine binaen çeşitli örneklerle de konu izah edilir.
Hz. Ali
Efendimiz örnek gösterilir. Çünkü Hz. Ali Efendimiz, konuda bize örnek olduğu
gibi evlilik hususundan da güzel bir
örnektir. Kendisi, Hz. Fatma Anamız rahmetlik olmadan ikinci evlilik
yapmamıştır. Bundan dolayı Alevi erkânında çocuk ve sağlık sorunlarının haricinde
çok evlilik yoktur. Çevremize baktığımız
zaman Alevilerin yüzde doksan dokuzunda
ikinci evlilik yoktur. Alevilerde çok evliliği savunan bir inanç ve
aydınına rastlayamazsınız. Alevi toplumunda zina gibi ağır suçların dışında,
boşanmak da uygun görülmez.
Ancak son
yirmi yıl içinde insanlarımızın inançlarından uzaklaşmaları neticesinde ne yazık ki boşanmalar hiç arzu etme
sekte çoğaldı. Bu hususu da tasvip etmiyoruz. Boşanmalardan en çok kadınlar ve varsa çocuklar zarar görür. Bu
konuda en çok Alevi canlara, daha çok inanç önderleri ve
Alevi dernek, kurum ve kuruluşlarına görev düşüyor.
Toplum
olarak hepimiz de vicdanımıza koyalım ve insan olarak geçmişimizi iyi araştıralım
.Boşanmaları asgariye indirmek için daha çok çalışalım. Alevi toplumunda şimdiye
kadar, kadını taşlamak, recm etmek ,berdel ve töre cinayetleri olmadı. Bu olumsuzlukların
bundan sonrada olmaması için hepimize de
çok önemli görevler düşüyor. Bilhassa kadınlarımıza çok önemli görevler düşüyor
netice de oğlan olsun, kız olsun çocuklar Anne
eğitim ve terbiyesi ile yetişiyor.
Analarımız
görevlerini iyi yaparsa ve bu konuları inanç önderileri ve aydınlarınızla
paylaşarak ele alırlarsa, daha başarılı oluruz kanısındayım.
Bakın
İncil'de Bab 19; ayet 3.4. 5'te boşanma hakkında ne yazıyor:
3- Ve
ferisiler onu deneyerek gelip dediler. Her sebeple karısını boşamak caiz midir?
4- Isa cevap
verip dedi: "Başlangıçta yaratan onları erkek ve dişi yarattığını.
5- Ve bunun için insan babasını ve anasını bırakacak
ve karısına yapışacaktır. Ve ikisi bir beden olacaktır" dediğini
okumadınız mı ? Söyle ki, onlar artık iki değil, fakat bir bedendirler. imdi Allah'ın birleştirdiğini insan ayırmasın.
Kur an Kerim'in Müminin suresi, ayet; 12-13-14
12- Yemin
olsun ki, biz insanı topraktan oluşan bir özden yarat
-13 Sonra
onu dayanıklı bir karargâhta bir damlacık yaptık.
14-Damlacığı
bir embriyo halinde yarattık, sonra embriyoyu bir et parçası halinde yarattık,
sonra o et parçasını bir kemik halinde yarattık ve nihayet o kemiğe de bir et
giydirdik. Sonra onu bir başka yaratılışta yeniden kurduk. Yaratıcıların en güzeli
Allah’ın kudret ve sanatı ne yücedir.
Allah’ın o yüce
kudretine son derece inananlardanım. Nasıl olur da o yüce kudret sahibinin her
şeyi ile eşit yarattığı kadın ve erkeği bizler ayırıp, "yok efendim biz
eşit değiliz erkekler istediğini yapabilir" diyebiliyoruz. Hz Ali
Efendimiz "Evlilikte iki beden bir ruh olmadıkça, gerçek anlamda evlilik gerçekleşmez." demiştir.
Sail
olma cahilden sorma sırrı
gözü bakar amma körden sayılır
Akl ile temyiz eder hayr ü şerri
hayırdır surette şerden sayılır
Gel
beri gel beri ey yüzü mâhım
Senden özge yoktur dilde penâhım
Bu ne sırrın sırrı de bana şâhım
Şâb-ı emred kendi pirden sayılır
kâmil olan âşık Hâke
sürünür
Türlü libas giyer atlas bürünür
Gâhi olur bin bir dondan görünür
Gâh Cem olur topu birden sayılır
Ekmel idi Havva geldi
sonunda
Hilkati de ahsen oldu önünde
kim dedi er gelmez avrat donunda
Avrat ise erdir erden sayılır
Fenni bize Hak'tan elçiler
geldi
Zapt olundu kanun cümlesi bildi
Âdemi defterden de niçin sildi
Âdemin tarihi nereden sayılır
Sail:Yelken
Mâh:Ay
Penâh:sığınma. sığınılacak yer
Şâbb-ı emred: sakalı çıkmamış genç
Gâhi:arasıra zaman
Ekmel: Mükemmel en kamil eksiği olmayan en mükemel
Hilkat:doğuştan gelen vasıf yaratma yaratılış
Ahsen: en güzel çok güzel